bannerPos

Økosalget fortsætter opturen i Danmark

Det øgede salg af økologiske varer giver basis for at flere landmænd kan omlægge til økologi, mener økologichef hos Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.
17-05-2020 14:05

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fremgangen for salget af økologiske produkter ikke ser ud til at stoppe foreløbig. Således steg økosalget med ni procent fra 2018 til 2019.

ØKOLOGI Der er ikke udsigt til, forbruget af økologiske fødevarer i Danmark vil falde foreløbigt. 2019 bød på endnu en stigning i forbruget herhjemme.

Ifølge netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik er salget af økologiske varer i danske supermarkeder og via onlinesalg steget med ni procent fra 2018 til 2019 til i alt 14,1 milliarder kroner. Dermed er salget af økologi steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmark Statistik første gang offentliggjorte tal for detailsalget.

Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel, er økologiske. Danmark har i de seneste år været det land i verden, hvor den økologiske markedsandel i detailhandlen var størst og dette vil også være tilfældet i 2019 med den aktuelle stigning i økologisalget.

- Det er positivt at se, at danskernes lyst til økologien fortsat vokser. Stadig flere landmænd og virksomheder, vil gerne prøve kræfter med den økologiske produktion, men det kræver at der er afsætning for varerne. Så det er dejligt at se, at danskerne putter flere og flere økologiske varer i kurven, når de køber ind, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos Landbrug & Fødevarer

 

Frugt, grønt og mælk driver salget

Det er fortsat salget af økologisk frugt og grønt, der er den væsentligste faktor i det stigende økologiske salg. Således steg salget her med 13 procent i forhold til 2018, men også salget af økologisk mælk steg, med otte procent.

Salget af økologisk kyllingekød har også fortsat de seneste års vækst, og i 2019 steg salget således med otte procent i forhold til året før. Det samme gør sig gældende for mel og gryn, hvor stigningen var på ti procent.

 

Økologi en fast del

Hos Økologisk Landsforening, hvor der er forståelig glæde over udviklingen, pointerer markedschef for detail, Henrik Hindborg, at økologiske varer er blevet en fast del af den enkelte danskers hverdagsindkøb.

- Det er en spændende tendens, der betyder, at økologien er tænkt med ind i danskernes brede indkøb og er blevet en fastforankret del af vores hverdag, hvor hver danske årligt bruger 2.418 kr. på økologiske fødevarer, siger han.

 Årsagen til økologiens konstante vækst er ifølge landsforeningen til dels danskernes ønske om rene, sunde og bæredygtige fødevarer, samt at der er kommet flere økologiske produkter på hylderne, som er nyskabende og interessante.

 - Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne, forklarer Henrik Hindborg.

 - Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år, samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger, tilføjer han.

Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er næsten firdoblet fra 1,3 milliarder kroner i 2012 til 4,8 milliarder kroner i 2019. Samtidig er produktionskapaciteten for økologiske varer væsentligt forøget.  Det økologiske areal med 'gartneriafgrøder' (primært frugt og grøntsager) steg således fra 2.500 til 5.100 hektar i samme periode og udgør nu 25 procent af det samlede areal af gartneriafgrøder mod 13 procent i 2012, oplyser Danmarks Statistik.

hka

0

Større område, mere specialisering

Mens Agroteks comeback som Valtra-forhandler i Vendsyssel har givet vokseværk for både dækningsområde og medarbejderstab, har det også givet maskinforhandleren en størrelse, der giver bedre mulighed for specialisering, som skal komme både nye og gamle kunder til gode.

Hobro Dyrskue bliver i år et virtuelt dyrskue

I år vil man kunne opleve et sjovt og anderledes Hobro Dyrskue når en onlineudgave åbner op lige efter pinse. Her bliver det muligt, fra ens mobiltelefon eller tablet, at besøge maskinudstillere og se de flotte udstillede dyr.

Lundbæk skal rumme alle og følge dem på vej

Nordjyllands Landbrugsskole skal i fremtiden være endnu bedre til at rumme og gribe forskelligheden. De skal følge med tiden og uddanne elever, som passer til hvad samfundet efterspørger. Og så er det vigtigt for den nye forstander, Jakob Autzen, ikke at slippe de unge efter endt uddannelse. Det skal blandt andet ske gennem et traineeforløb for uddannede agrarøkonomer.

Den nye forstander er kommet »hjem«

Jakob Autzen er ny forstander på Nordjyllands Landbrugsskole. Skolen er ikke ny for ham, det var her han i sin tid tog sin landmandsuddannelse og senere underviste som landbrugsskolelærer. Nu er Jakob kommet »hjem« – denne gang som forstander.

Græsmaskiner på Danmarksturné

De velkendte græsmaskiner fra Kuhn tager nu på Danmarksturné. Her vil de demonstrere alt fra skårlægning til indpakning.

Subaru går efter landkunder

Permanent firhjulstræk er et slagnummer for den japanske bilproducent, der har lanceret en ny version af sin XV-model.

Oase for lokale fødevarer midt i byen

Byens Gårdbutik i Svendborg sælger varer fra 65 forskellige fødevareproducenter og skaber arbejdspladser til folk på kanten af det ordinære arbejdsmarked.

Landbrugsstyrelsens tilsagnsbreve forvirrer unødigt

Ordlyden i den mail, som Landbrugsstyrelsen lige nu sender ud til landets landmænd vedrørende tilskud til målrettet kvælstofregulering, er forvirrende, mener Christina H. Siegumfeldt, planteavlskonsulent i Djursland Landboforening, som dagligt oplever opkald fra områdets landmænd.

Få gennemført generationsskifte inden 1. juli

Nye regler og ny praksis ved familie-salg kan blive dyrt for landmænd, lyder det fra Sagro-dirktør.
Side 1 af 82 (1629 artikler)Prev1234567808182Next