bannerPos

Horisontal eller vertikal foderblanding?

Den bugserede Husky-fuldfodervogn fra Storti er blevet et endnu mere populært salgsemne, efter den sidste år voksede fra 19 til 24 kubikmeter.

Tekst og foto: Christian Carus

Fagjournalist
02-10-2019 15:01
Horisontal eller vertikal, snegle eller padler? Bulldog Agri fører fodervogne inden for alle blandingsprincipper. Indehaver Robert Løgstrup er dog ikke i tvivl om, at han foretrækker horisontal blanding.

Det er 22 år siden, at den første Bulldog-foderblander fra italienske Storti blev gjort klar i værkstedet hos Bulldog Agri i Randers og leveret til kunden. Siden har de nye Storti-blandere fået navn efter nye hunderacer, mens den danske importør stadig ligger samme sted og har holdt fast i navnet.

Nu er det den bugserede Husky og den selvkørende Dobermann, der er de varmeste salgsemner, når kunderne skal have nye blandervogne. De to grønne vogne bliver formentlig også samtaleemner, når Bulldog Agri for første gang står klar på Kimbrerskuet, hvor man også er klar til at snakke om padelblandere fra HiSpec, som man netop har overtaget den danske import af. Udover fodervogne bliver der også rig mulighed for at tale om valser og crimpere fra finske Murska.

Ændrede trends

Med importen af HiSpec, kan indehaveren af Bulldog Agri, Robert Løgstrup, ifølge ham selv, prale af at være den eneste i Danmark, der kan tilbyde sine kunder løsninger med både horisontale, vertikale, snegle- og padel-blandere.

- Det betyder meget for os, at vi ikke er bundet op på en enkelt slags blandere, som vi er tvunget til at tale godt om uanset landmandens behov. Når vi kan tilbyde alle løsninger, kan vi også give vores helt ærlige mening om, hvad vi mener, vil passe bedst til bedriften, fortæller Robert Løgstrup, der dog ikke lægger skjul på sin forkærlighed for horisontale blandesystemer.

Derfor glæder han sig også over, at Husky-vognen, der står i værkstedet, da LandbrugNord lægger vejen forbi, og dens horisontale blandeknive over årene er blevet bedre accepteret.

- Vi har hele tiden holdt på det horisontale blandeprincip, men tilbage i 00’erne var der nogle, som ville kalde sådan en vogn for en decideret ko-dræber. Dengang skulle fuldfoderet helst have en prikkende effekt på vommen. Nu skal det helst være skåret helt ned og totalt opblandet, så køerne ikke kan sortere. Det er det, vi altid har troet på, og det er det, en horisontal blander kan, forklarer Robert Løgstrup, der ser flere fordele ved horisontal blanding.

- Med horisontal blanding har du muligheden for at lave små læs. Det er meget aktuelt lige for tiden, hvor der bliver fokuseret meget på goldkoblandinger. I en vertikal blander kan man have svært ved lave under et halvt læs. Samtidig kan du køre en Husky-vogn 100 procent tom hver gang, mens der i de fleste andre vogne altid vil være en rest, forklarer importøren, der sidste år kunne se Husky-vognene vokse fra en maksimumkapacitet på 19 til 24 kubikmeter og dermed give landmanden mulighed for at blande til 200 køer i et læs.

 

Mælk uanset hvad

Selvom hjertet banker for de liggende blandesnegle, er Robert Løgstrup dog helt klar over, at der kan være både ønsker og forhold, der gør vertikale blandere til den bedste løsning.

- Vi kan jo se, køerne give mælk, uanset hvilken blandertype man har. Derfor er det vigtigste for os også at være med til at hjælpe landmanden til at finde den fodervogn, der fungerer bedst for ham, siger Robert Løgstrup, der nævner ønsket om en selvkørende blander som en af grundene til at gå efter vertikal blanding – som en af de få producenter laver Storti dog både vertikale og horisontale selvkørende vogne.

- Hvis det passer til forholdene på bedriften, er der utrolig mange bløde værdier i en selvkørende blander. En selvkørende blander er fuldt dedikeret til at blande foder, og du skal ikke overveje, hvilke andre opgaver din læssetraktor har. Du skal heller ikke ind og ud af førerhuset, når du blander foder. Det betyder altså også noget for arbejdsglæden – ikke mindst på en kold og regnfuld efterårsdag, fortæller Robert Løgstrup, der står i spidsen for et firma, der solgte den første selvkørende foderblander tilbage i 1999.

Han understreger dog, at selvkørende blandere ikke er den optimale løsning alle steder.

- Der er mange ting at tage hensyn til, når man vælger blander, og vi har flere gange været ude hos landmænd, der har været helt sikre på, at nu skulle de have en selvkørende, hvor vi så har måttet sige til dem, at der altså var nogle ting, der først skulle gøres, før de ville få noget ud af at vælge selvkørende. For eksempel mere asfalt rundt om på bedriften. Vi gør meget ud af at vejlede. Det er især en nødvendighed i forhold til selvkørende blandere, konstaterer han.

 

Klarer selv det hele

Den store fokus på vejledning som en del af forretningen, har man hos Bulldog Agri valgt selv at stå for al salg og service fra hovedsædet i Randers.

- Danmark er altså ikke større end at vi kan være de fleste steder i Jylland og på Fyn indenfor en-to timer. Derfor føler vi, at vi kan give den bedste service ved selv at håndtere alt omkring de maskiner, vi leverer. Måske kan den lokale smed være der hurtigere end os, men han har ikke alle reservedele på lager eller ligeså hurtig adgang til de stumper, han mangler, som vi har. Samtidig kender vores montører maskinerne ud og ind, hvilket er en kæmpe fordel, som i sidste ende kan spare landmanden både tid og penge, forklarer Robert Løgstrup, der udover fodervogne og valser også er leveringsdygtig i ensileringsmidler og syre, haybustere, toastere til hestebønner, foldbare skærebord, fingerhjulsriver og vejkantsklippere til montering på traktor.

På vej mod et CO2-neutralt æg

Dava Foods har en vision om at producere et CO2-neutralt æg. Vejen derhen er mange små delmål, blandt andet æggebakker af græs.

Per blev papirfri og slap for flere timer på kontoret

Mælkeproducent Per Pedersen fra Ørum Djurs er blevet papirfri. Han startede for to år siden med at bruge regnskabsprogrammet Summax, og det har givet ham væsentligt kortere tid på kontoret.

Regulativet for Gudenåen er ikke overholdt

Et advokatfirma dokumenterer, at vandføringsevnen i Gudenåen er forringet fra 1997 til 2011. Det betyder, at kommunerne ikke har overholdt regulativet for Gudenåen, lyder det i en rapport, som Danske Vandløb netop har indsendt til de fire berørte kommuner.

Vestjyllands Andel flytter hovedkontor

Vestjyllands Andel flytter i starten af næste år hovedkontor fra den nuværende placering i Ringkøbing til Industrivej Nord 9B i Birk Centerpark i Herning.

ATV’ere vinder frem som landbrugsredskaber

De små køretøjer kan ofte med fordel bruges i driften i stedet for traktoren.

Vejret sætter en stopper for planlagte jordprøver

På Djursland er kun lidt over halvdelen af de planlagte jordprøver blevet udtaget. De store mængder vand gør det umuligt at køre på arealer med lerjord.

Lodsejere kan forebygge naboklager over solceller

Ved at tænke naboerne ind i et solcelle-projekt kan lodsejere forebygge klager, som kan bremse projektet. Det vurderer miljørådgiver i Agri Nord, Carsten Aarup.

25 år med læssemaskiner

Som en af de første fik Finn Aagesen øjnene op for alle kvaliteterne ved en minilæsser som hjælp til arbejdet i stalden, og nu er det 25 år siden, han og virksomheden Farsø Maskinhandel A/S fik forhandlingen af Schäffer læssemaskiner.

ATV’er og scootere til landbruget i 25 år

Mens ATV’er og højtryksrensere er en gængs vare til Østervrå Motor- og Cykelcenters landbrugskunder, investerer flere landmænd også i scootere til medarbejderne.

Nærhed frem for servicebiler

Forleden holdt Vinderup Maskiner åbningsreception i sine nybyggede lokaler på Mors. Et byggeri, der altid har været førsteprioritet for direktør Jan Pedersen, der ikke ser servicebiler som et alternativ til permanent tilstedeværelse på limfjordsøen.
Side 1 af 64 (1263 artikler)Prev1234567626364Next