bannerPos

Halmleverandørerne går ind i fynsk flybrændstof-projekt

- Lad os nu få lavet det anlæg på Fyn, lyder det fra Hans Stougaard, formand for Danske Halmproducenter, om projektet, der kan producere grønt flybrændstof. Arkivfoto: Anders Kurt Simonsen

Tekst og foto: Henning K. Andersen

Journalist
06-12-2019 07:00
Sammen med Fjernvarme Fyn og Nature Energy vil Danske Halmleverandører have en fabrik, der kan producere biobrændsel til flybrændstof, til Fyn.

Fremtidens flybrændstof skal være grønnere for at sænke CO2-belastningen af jordkloden, og noget af brændstoffet kan måske komme fra en fremtidig jetbrændstoffabrik på Fjernvarme Fyns arealer.

I hvert fald er Danske Halmleverandører gået sammen med Fjernvarme Fyn og Nature Energy om at undersøge mulighederne for, at en kommende dansk produktion af grønt flybrændstof kan ligge i Odense.

- Jeg har haft et møde med Nature Energy, og med Anker Boye, om at få fremmet processen om at få et anlæg til flydende brændstof til Fyn, altså til flybrændstof, og det har vi arbejdet rigtig meget på den seneste tid, fortæller formand for Danske Halmleverandører, Hans Stougaard, Flemløse.

Projektet er en del af den indsats, som landbruget vil gøre for at mindske udledningen af CO2. Tidligere på året konkluderede forskere fra SDU, at Fyn ville være et oplagt sted at koncentrere indsatsen for at et sådant anlæg i Danmark, da Fjernvarme Fyn, der skal udfase brugen af kul på Fynsværket inden 2025.

- Det er oplagt

- Det er jo ret skidt for klimaet at flyve. Derfor siger jeg sammen med Ole Hvelplund, Nature Energy, og Anker Boye, Fjernvarme Fyn, lad os nu få lavet det anlæg på Fyn, lyder det fra Hans Stougaard.
Ved hjælp af avanceret teknik kan CO2’en fra halmfyret fjernes på Fynsværket, samtidig med at den overskydende varme fra produktionen af flybrændstof kan bruges af Fjernvarme Fyn. Det har dannet baggrunden for det nye samarbejde.

- Vi er glade for, at Anker Boye er gået ind i det, fordi de har pladsen til det, og de kan tage røgen fra det. Så er det oplagt, at den fremtidige investering bliver lagt der, siger Hans Stougaard.
I DSU-rapporten peger man, udover Odense, på Hvidovre og Benzinøen i København som mulige steder for et kommende dansk centrum for produktion af flybrændstof.

Problemer med efterafgrøder

Imidlertid kan regeringens øgede krav til etablering af efterafgrøder komme på tværs af de ambitiøse fynske planer. For kravet om at landbruget skal etablere 380.000 hektar med efterafgrøder til næste år, kommer til at betyde ændrede sædskifter på markerne.

Det kommer til at betyde, at det bliver sværere at få fat i halmen, der skal være en integreret del af produktionen af flybrændstof.

- For det første skal man køre meget længere efter halm, hvis der er tale om, at bygmarkerne bliver ringere, og for det andet bliver der mindre vinterhvede, så der bliver mindre halm pr. hektar, lyder det fra en ærgerlig Hans Stougaard.

Han tilføjer, at det med de øgede efterafgrødekrav vil skulle bruge et meget større areal til at få den samme mængde halm, der skal bruges til at få de værker, der kører i dag, til at have nok halm. Samtidig vil der blive brug for mere udenlandsk træ i varmeværkerne.

Samtidig har halmleverandørerne kontrakter om leveringer i 2020, som de skal leve op til.

- På den måde bliver det meget mere besværligt at komme ind og få fat i den CO2-neutrale energi, end der egentlig var lagt op til. Den beslutning går jo direkte imod det, man har talt om politisk, nemlig at man vil være CO2-neutral, blandt andet ved et lavere forbrug af træ. Det her går jo direkte mod den tankegang.

 

Naturmødet er kun for de »rigtige« holdninger

BL-formand, Flemming Fuglede Jørgensen kritiserer kraftigt arrangørerne af Naturmødet i Hirtshals.

Landbrugets produkter skal tilpasses en grøn fremtid

Dansk landbrug skal tilpasse sig de forandringer, der sker i samfundet. Udviklingschef i SEGES, Jakob Lave, giver sit bud på, hvordan fremtiden ser ud, når Agri Nord holder kongres 4. februar.

Ny hybrid-graver halverer brændstofforbruget

Ny generation af Komatsus HB215LC giver Viborg-entreprenør brændstofbesparelse på omkring 50 procent.

Danish Agro sammenlægger maskinforretninger

De to Danish Agro-ejede selskaber Almas Agro og Traktor & Høstspecialisten er blevet samlet i et selskab. Sidstnævnte selskab får nu mulighed for at agere i hele Nord- og Østjylland.

Valg af bremsetype til traktorer og maskiner

Valget om, hvorvidt der skal satses på luftbremser eller hydrauliske bremser, er kommet markant tættere på. Det skyldes et nyt krav om to-kredsbremsesystem.

Foto viser mulig ulv i Nordjylland

Vildtkamera har formentlig fanget billede af ulv, der ifølge ulve-redaktør har opholdt sig i Nordjylland siden 2017.

På rutchetur gennem det første år som selvstændig

Kasper S. Nielsen blev efter 10 års søgen endelig selvstændig mælkeproducent for godt et år siden. Afstanden fra bopælen på Sjælland til den kommende gård i Nordjylland og euforien over endelig at kunne se sin drøm gå i opfyldelse gjorde, at der var flere ting den unge landmand ikke lagde mærke til før underskriften var sat og han stod med nøglerne i hånden. Nu håber han, at andre kan lære af hans historie.

Klar til klassisk jordfordeling i Vestjylland og Vendsyssel

Landmænd i Lemvig og Østvendsyssel er sammen med landinspektørfirmaet LE34 klar til jordfordelingsprojekter. Projekterne har fået tilsagn om tilskud på fem millioner kroner.

Klar til kloakmesse

Sidste gang Kloakmessen kunne opleves i Fredericia, lagde godt 3.000 fagfolk vejen forbi. Arrangørerne håber på mindst lige så mange, når Kloakmessen 2020 slår dørene op den 23. og 24 januar.

150 kælvninger uden en eneste mælkefeber

150 kælvninger siden sensommeren og ikke en eneste mælkefeber er grunden til, at man på Finnelstrupgaard nær Aalborg smiler ekstra meget. Det er nemlig aldrig sket før, men er ikke det eneste positive, der er kommet ud af at deltage i projekt om goldkofodring.
Side 1 af 67 (1329 artikler)Prev1234567656667Next