bannerPos

Grimme grøntsager går som varmt brød

- Både for supermarkedskæderne og os er det et godt signal at sende til forbrugerne, at vi er med til at bekæmpe madspild, siger Claus Duedal Jakobsen. Salgschefen og indkøber hos gartneriet Alfred Pedersen & Søn viser her 2. sorteringsprodukter, som er blevet populære hos supermarkedernes kunder.

Erik Hansen

Redaktør, LandbrugFyn
17-05-2019 08:07
Siden 2017 har gartneriet Alfred Pedersen og Søn afsat hele gartneriets produktion af 2. sorteringsvarer som et led i bekæmpelsen af madspild.

Kan en etiket med teksten »Grimme grøntsager« sælge tomater?

Ja, lyder det ultrakorte svar.

Det er den erfaring, Alfred Pedersen & Søn i Bellinge fik, da gartneriet for to år siden lavede en lille test samme med supermarkedskæden Rema 1000.

2. sortering blev solgt

- Da jeg startede i gartneriet i 2017, gik jeg en dag rundt i drivhusene og kom forbi affaldscontainerne, hvor der lå en masse ganske pæne tomater. Jeg undrede mig over, de var havnet der og fik svaret, at de var deforme og ikke havde nogen værdi, fortæller salgschef & indkøber hos Alfred Pedersen & Søn, Claus Duedal Jakobsen.

En henvendelse til nogle af gartneriets kunder afslørede heller ikke den store interesse for de frasorterede tomater. Men så lavede salgschefen en lille test sammen med Rema 1000, som fik fire kasser 2. sorteringstomater ud i en af kædens butikker med påskriften »Grimme grøntsager« og »Bekæmp madspild«.

- Næste dag var alle fire kasser solgt, fortæller Claus Duedal Jakobsen.

Populære madspildsgrøntsager

Den lille test har ført til, at gartneriet i dag afsætter alle gartneriets 2. sorteringsvarer indenfor både tomater, agurker og peberfrugter. I runde tal drejer det sig om 100 tons grøntsager svarende til mellem en og to procent af gartneriets samlede produktion.

Rema 1000 er den primære aftager af 2. sorteringsprodukterne, men Salling Group, der omfatter Bilka, Føtex og Netto, aftager også en del. Salling Group aftager blandt anden en speciel ketchup, som Alfred Pedersen & Søn udviklede på baggrund af sidste års overskudsproduktion af tomater.

- Vi sælger også lidt af de grimme, friske grøntsager til Føtex og Bilka, blandt andet økologiske madspildsagurker, mens Rema 1000 aftager de konventionelle agurker, fortæller Claus Duedal Jakobsen.

- Butikkerne er vilde med disse varer, konstaterer han.

Øget fokus på madspild

Populariteten skyldes ikke mindst, at madspild for alvor er sat på dagsordenen i både Danmark og EU. Ifølge bevægelsen Stop Spild af Mad, som blev startet af Selina Juul i 2008, smider vi i Danmark hvert år cirka 700.000 tons mad ud, som kunne være spist. Spildet koster de danske husholdninger omkring 13,5 milliarder kroner om året inklusiv moms og afgifter.

- For supermarkedskæderne er det et rigtig godt signal at sende til forbrugerne, at man er med til at bekæmpe madspild. Og som producenter har vi også et kæmpe ansvar for at kigge indad og spørge: Hvad kan vi gøre for at minimere madspild og overskudsproduktion, siger Claus Duedal Jakobsen.

- For os giver det en ekstra sorteringsopgave, men samtidig sikrer vi, at 2. sorteringsvarerne kommer ud i butikkerne og får en ekstra chance. Vi kan også konstatere, at kædernes indkøbere er begyndt at gøre plads til de skæve grøntsager, så forbrugerne får øje på dem, fortæller salgschefen.

Godt signal til forbrugerne

I dag er det sådan, at forbrugerne ligefrem efterspørger madspildsgrøntsagerne i butikkerne, og Rema 1000 oplever, ifølge Claus Duedal Jakobsen, et ekstra salg i kraft af 2. sorteringsvarerne, som har lagt sig på toppen af omsætningen, uden at det har ført til et mindre salg af 1. sorteringsvarerne.

- Salget af madspildsgrøntsagerne rammer heller ikke os negativt. Det giver en lille økonomisk gevinst, og så tæller det også på plussiden, at vi er med til at bekæmpe madspil, selv om vi helst vil producere 1. klasses varer, fordi vi altid går efter at lave højkvalitetsprodukter, siger Claus Duedal Jakobsen.

- Men forbrugerne har taget rigtig godt imod madspildsgrøntsagerne, og det har vi det fint med, siger salgschefen.

Kort om Alfred Pedersen & Søn

● Alfred Pedersen & Søn ApS er den største skandinaviske producent af både konventionelle og økologiske tomater samt peberfrugter og agurker.

● Grøntsagerne produceres i højteknologiske drivhuse på Fyn og i Sverige, og til sammen råder virksomheden over mere end 260.000 kvadratmeter drivhuse.

● Alfred Pedersen & Søn ApS har hovedsæde på Assensvej ved Bellinge og beskæftiger i dag 150 medarbejdere.

● Gartneriet blev grundlagt i 1948 af Katrine & Alfred Pedersen. I dag er Katrine & Alfreds søn Mads Pedersen både daglig leder og ejer af Gartneriet Alfred Pedersen & Søn ApS.

Kilde: Alfred Pedersen & Søn

Grovvarevirksomhed investerer grønt

En udlodning på 43 millioner til medlemmerne blev vedtaget, og store investeringer i den grønne omstilling fremlagt, da Vestjyllands Andel forleden holdt ordinær generalforsamling med godt 300 fremmødte.

Dansktimer på gården fanger flere elever

Arbejdstiderne på et landbrug kommer ofte i vejen for at kunne modtage danskundervisning på et sprogcenter. Derfor rykker Sprogcenter Viborg ud og underviser på gården. Hos Bathau Holstein, Tjele, har det givet fem ukrainske elever, som ellers ville have droppet at lære dansk.

Seges jagter krydsningsgevinst hos malkekvæg

Det giver økonomisk gevinst at krydse flere racer af malkekvæg, godtgør et EU-støttet avlsprojekt. Men fordomme skal overvindes, før danske mælkebønder tager midlet i brug i større stil til at forbedre deres økonomi.

Ukrudtsplante kan true dyrkningen af majs

EU-støttede markforsøg hjælper til at dæmme op for ukrudtsplanten hanespore, der truer med at vokse majsplanter over hovedet.

En containerløsning som passer sig selv

Et ETA-fyr sørger for at 30.000 smågrise årligt kan holde varmen. Vigtigst for landmanden selv er, at fyret passer sig selv, at olie er fortid og, at han kan bruge egenproduceret flis og restprodukter fra planteproduktionen.

De unge tiltrak opmærksomheden på Kimbrerskuet

20 1. Hovedforløbselever fra Nordjyllands Landbrugsskole deltog i skolens valgfag Cowstyling, som foregik i Messecenter Vesthimmerland midt under Kimbrerskuet. De elever, der havde lyst, stillede til bedømmelse mod garvede udstillere og det bar især frugt for en af eleverne.

Stor dyreudstilling skaber basis for fremgang

Mens man i år ramte besøgsniveauet fra sidste år, tror direktøren for Messecenter Vesthimmerland, at en fortsat stor tilslutning fra dyreudstillerne kan løfte antallet af Kimbrerskuegæster over de kommende år.

Nicolaisen og Larsen ændrer i ledelsen

Adm. direktør Morten Krusborg er blevet headhuntet til nye udfordringer, og forlader virksomheden ved udgangen af oktober. Susanne Nicolaisen, der sammen med sin bror Peder Nicolaisen ejer firmaet, overtager posten som administrerende direktør.
Side 1 af 58 (1143 artikler)Prev1234567565758Next