Vigtige spilleregler på kornmarkedet

Lørdag 15. juli 2017 9:14
Henning Madsen fra Agrovi (til højre) – her med kollegaen Rasmus Lind Pedersen – oplyser, at på korn kan være op til 2.000 kroner i forskel pr. hektar mellem de dårligste og de bedste resultater.
AgroMarkets har gennem de seneste knap 15 år opbygget et omfattende kendskab til finans- og råvaremarkederne. Tidligt hver morgen leverer AgroMarkets anbefalinger og analyser af prisudviklingen på både køb og salg af råvarer. 

- I skrivende stund indikerer markedssignalerne, at kornet er stigende, siger Henning Madsen, som er driftsøkonom i Agrovi, og han påpeger, at det kan betyde mange penge på bundlinjen for den enkelte planteavler. 

- Det er vigtigt at kende spillereglerne, og have sin egen plan klar for salg, inden høsten for alvor går i gang. Vores beregninger viser nemlig, at der alene på korn kan være op til 2.000 kroner i forskel pr. hektar mellem de dårligste og de bedste resultater – afhængig af hvordan man agerer i forhold til markedets prisudvikling, oplyser han. 

- Så lad være med at tage det første det bedste tilbud, men vær opmærksom på prisudviklingen. Og kig nøje på de vilkår, der kan afregnes til. Vi fraråder generelt at lægge kornet ind på lager hos køber, før vilkårene er detaljeret aftalt. Det kan hurtigt blive dyrt, påpeger Henning Madsen. 

Med et abonnement på AgroMarkets kan man i øvrigt tjekke afregningspriser fra de forskellige firmaer, så man har et godt beslutningsgrundlag og inspiration til sin forhandling.

Omsæt signalerne til praksis

Direktør i Agrovi, Niels Peter Ravnsborg, bruger selv AgroMarkets og har stor nytte af de SMS’er, AgroMarkets løbende sender ud på korn, raps, gødning, foder osv. Han gør i den forbindelse opmærksom på, at det er vigtigt at få signalerne omsat til praksis og i tide.

- Når man får signalerne fra AgroMarkets, er det med at være klar på tasterne. Det betyder, at man kan få stor glæde af at have forberedt en konkret plan, som tager højde for likviditetsudsving og lagerkapacitet – måske også med et øje på budgetterede priser. 

- Hernæst, tilføjer Niels Peter Ravnsborg, skal man finde ud af, hvem man vil handle med, så man er klar, når markedssignalerne kommer. Måske har man allerede forfattet nogle »tilbudsmails«, som kan sendes ud til handelspartnere. Endelig kunne man overveje om futures og optioner er værktøjer, som skal i brug til afdækning.

Niels Peter Ravnsborg oplyser, at Agrovi blandt andet tilbyder en »early warning«, så man er godt forberedt, når signalerne kommer. Fra efteråret introducerer Agrovi endvidere nogle nye »handels-erfagrupper«, hvor der både vil være fælles oplæg med aktuel baggrundsviden og individuel opfølgning og sparring.